حوله و بهداشت عمومی و فردی: چالش ها و راهکارها

حوله و بهداشت عمومی و فردی: چالش ها و راهکارها

چرا حوله های دست و حمام محل مناسبی برای رشد میکروب ها هستند؟

دکتر پیتر بارات درباره بهداشت حمام و دستشویی به خبرنگار Mail online   می گوید: سه عامل برای ایجاد یک محیط مناسب جهت رشد باکتری ها و قارچ ها مورد نیاز است: رطوبت، گرما و مواد غذایی

مسلماً حوله ها مرطوب می شوند. همچنین آنها اغلب در حمام ها و دستشویی های گرم و مرطوب قرار دارند و حین استفاده ذرات ریز پوست را با خود برمی دارندکه تغذیه مناسب میکروب ها را فراهم می سازد. پس در واقع سه عامل مورد نیاز برای رشد باکتری ها مهیاست.

با این شرایط بهترین راه استفاده از حوله چیست؟

به طور ایده آل ، حوله های پنبه ای معمولی هرگز نباید به صورت عمومی و مشترک استفاده شوند، چرا که باکتری ها و قارچ ها می توانند از فردی به فرد دیگرمنتقل شوند.

در داخل خانه ، باشگاه و ... حوله ها بایستی مرتب شسته شوند تا تمیز شوند و پس از هر بار شستشو کاملاً خشک شوند. همچنین استفاده از حوله ها در حمام های مرطوب به رشد میکروب کمک خواهند کرد.

خطرات استفاده از حوله های آلوده چیست؟

حوله های آلوده که کثیف و مرطوب هستند، بیشترین خطر را برای ایجاد عفونت های پوستی دارند. برای مثال   قارچ های پوستی که در پاهای ورزشکاران است، باعث حساسیت های پوستی می شود و در حوله نیز رشد می یابند و با عث عفونت ، حساسیت و تحریک پوست می شوند.

عفونت های پوستی بیشترین خطر را دارند. برای اینکه بدانیم قارچ ها و میکروب ها در حوله ما وجود دارندیا نه، کافیست بو کنیم. زمانیکه حوله شما به اصطلاح بو گرفته است، یعنی باکتری ها و قارچ ها در آن رشد زیادی   داشته اند.

بنا بر تحقیقات انجام گرفته ، باکتری های E.coli ، کالیفرم و سالمونلا می توانند در محیط های خشک مثل حوله و لباس های خشک رشد یابند.هرچند غوطه ور ساختن حوله ها و لباس ها در مایع سفیدکننده در جلوگیری از رشد باکتری ها بسیار مناسب است اما دو مسئله وجود دارد: اولاً این عمل به تنهایی برای ضدعفونی کردن کافی نیست و ثانیاً این کار برای لباس ها و حوله های رنگی مقدور نیست.

پروفسور آنتونی هیلتون، رئیس مرکز تحقیقات زیستی و پزشکی دانشگاه استون هشدار می دهد که شستن حوله ها در دمای پایین به هیچ وجه باکتری ها را از بین نمیبرد.

وی همچنین به Mail online می گوید: مردم بیشتر تمایل دارند البسه خود را در دماهای پایین حدود 30 درجه شستشو دهند. بسیاری از میکروارگانیسم ها در دمای 37 درجه بدن زندگی می کنند. وی همچنین در ادامه بیان    می دارد که با وجود شستشو در دمای بالا نیاز به دقت لازم نیز هست.

هنگامی که شما از حوله برای خشک کردن بدن و یا صورت خود استفاده می کنید، میکروب ها در آن رشد       می یابند. در شرایط ایجاد عفونت، باکتری های بسیاری وجود دارند که خطرناک هم نیستند. هنگامی که شخصی حامل باکتری خاصی باشد و از حوله ای استفاده می کند، فرد دیگری که از آن حوله استفاده می کند، ممکن است توسط باکتری های موجود در آن دچار عفونت یا بیماری شود.

با در نظر گرفتن تمامی این موارد ، ایده آل ترین راه حل ، استفاده از حوله های آنتی باکتریال می باشد. حوله های نانو آنتی باکتریال آلاله آذر  دارای تاییدیه از مراجع ذیصلاح می باشدو  به لطف استفاده از تکنولوژی نانو توانسته اند خواص ضد باکتریایی خوبی را ارائه دهند.

حوله های آنتی باکتریال آلاله آذر  نسبت به حوله های معمولی خیلی دیر بو گرفته و کثیف می شوند؛ علت این امر را می توان به خاصیت ضد باکتری این حوله ها ربط داد چراکه بوی بد حوله ها ناشی از وجود باکتری ها می باشد.

هنگام استفاده از حوله های آنتی باکتریال  براحتی می توانید تفاوت آن را با حوله های معمولی احساس کنید، فقط کافیست میزان بو گرفتگی هر دو حوله آنتی باکتریال و معمولی را مقایسه کنید؛ حتما از دیدن نتایج آن متعجب خواهید شد.

پاسخ دهید

Close Menu