نقش نانو تکنولوژی در منسوجات مدرن

نقش نانو تکنولوژی در منسوجات مدرن

 

استفاده از فرآیندهای مبتنی بر نانو مواد ونانو تکنولوژی با سرعت زیادی در تمام زمینه های علم و تکنولوژی در حال رشد است، همچنین صنعت نساجی از مزایای نانو تکنولوژی در زمینه های مختلف کاربردی بهره مند بوده است.

کاربرد نانو ذرات در تکنیکهای فرآوری نساجی متداول مثل تکمیل، پوشش دهی و رنگرزی عملکرد محصول را تا جند برابر افزایش میدهد و سبب بهره مندی از قابلیتهایی می شود که تا کنون نداشته است.

نانو تکنولوژی کاربردهای متنوعی در صنعت شیمی نساجی در تولید پوشاک با مقاومت در برابر لکه، مقاومت در برابر شعله ، مقاومت به چین و چروک ، مدیریت رطوبت و کیفیت ضد میکروبی و محافظت در برابر   Uv را دارد.

دا خل کردن مواد نانو در یک پارچه می تواند ویژگیها های آن شامل : انقباض، استحکام ، هدایت الکتریکی و قابلیت اشتعال را  تحت تاثیر قرار دهد. منسوجات فرآیند شده با نانو ممکن است منجر به اختراعات و نوآوری های زیادی شود که سبب توسعه علم در آینده شود. هدف از این مطالعه مروری بر کاربردهای اخیر نانو تکنولوژی در الیاف نساجی نخ و پارچه می باشد.

مقدمه

نانو تکنولوژی تحت عنوان استفاده از ترکیبات با حداقل یکی از ابعاد اندازة نانومتری در ساختار مواد، دستگاهها یا سیستمها با ویژگی های جدید یا یه طور قابل توجهی بهبود یافته- به علت اندازه نانویشان- تعریف شده است.

بهترین توصیف نانو میتواند " فعالیت در سطح اتمها و مولکولهایی که کاربردهایی در دنیای واقعی دارند" باشد.  

نانو ذراتی که معمولاً در محصولات تجاری استفاده می شوند در محدوده 1 تا 100 نانومتر هستند. نانو تکنولوژی به علت پتانسیل زیادی که در طیف گسترده ای از کاربرد نهایی نشان میدهد، در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است.ویژگیهای جدید و منحصر به فرد نانو مواد نه تنها دانشمندان و محققین را که به علاوه بازار ( کسب و کار) را نیز جذب خود کرده است که به علت پتانسیل زیاد اقتصادی شان می باشد. علاوه بر این نانو تکنولوژی، پتانسیل واقعی را هم در صنعت نساجی دارد که عمدتاً به این علت است که روشهای مرسوم مورد استفاده برای ایجاد ویژگیهای مختلف در پارچه ها اغلب منجر به تاثیرات دائمی نمی شود و پس از شستشو یا پوشیدن عملکردشان از دست می رود. نانو تکنولوژی میتواند دوام زیادی را برای پارچه ها فراهم کند زیرا نانو ذرات نسبت سطح به حجم و انرژی سطحی زیادی را دارند که در نتیجه سبب پیوستگی بهتر پارچه و در نهایت دوام عملکردش می شود. به علاوه پوششی از ذرات نانو تاثیری در قابلیت تنفس و احساس تماس پوستی با دست را ندارد بنابراین علاقه به استفاده از نانو تکنولوژی در صنعت نساجی افزایش یافته است.

اولین تحقیق در مورد نانو تکنولوژی در منسوجات بوسیلة Nano- tex ( یک شرکت تابعه از صنایع برلینگتون مستقر در ایالات متحده ) انجام شد، سپس شرکتهای بیشتری شروع به سرمایه گذاری در ایجاد و توسعه نانو تکنولوژی کردند.

پوشش دهی یک تکنیک رایج مورد استفاده در کاربرد ذرات نانو در منسوجات می باشد. ترکیبات پوشش که میتوانند سطح منسوجات  را تغییر دهند و یا اصلاح کنند معمولاً از نانو ذرات، سورفکتانت و مواد تشکیل دهنده محیط حامل تشکیل شده است. روشهای متعددی که می­تواند برای پوشش دهی پارچه استفاده شود شامل اسپری کردن، انتقال چاپ، شستشو ، آبکشی کردن و غوطه وری می باشد، از بین این روشها غوطه وری رایج تر است. ذرات نانو با استفاده از یک خازن تنظیم شده با سرعت و فشار مناسب، به پارچه متصل شده اند و در نهایت خشک کردن و عمل آوری (curing)  انجام می­شود.

ویژگیهای ایجاد شده با استفاده از نانو تکنولوژی در  منسوجات شامل دفع آب ، مقاومت به خاک، مقاومت به چروکیدگی ، خاصیت ضد باکتریایی ، ضد استاتیک ( الکتریسته) و محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، مقاومت به اشتعال و بهبود رنگ پذیری و ... به طور کامل در این مقاله بررسی شده است.

 

نقش نانو تکنولوژی در منسوجات

 

صنعت نساجی قطعاً دارای بزرگترین پایگاه مشتری در جهان است. بنابراین پیشرفت در محصولات مشتری گرا، تمرکز اصلی برنامه های نانو تکنولوژی در آینده می باشد و انتظار میرود صنعت نساجی یکی از ذی نفعان اصلی آن می باشد.با این حال بدیهی است که قطعاً برخی محدودیتها و خطرات بهداشتی ناشناخته مرتبط با توسعه و رشد سریع نانوتکنولوژی و همچنین محصولات نهایی اش وجود دارد. به عنوان مثال فرآوری الیاف کربن با اندازه کوچکتر از  200 nm با روشها و شیوه های سنتی بسیار پیچیده و دشوار است. الیاف معمولی و fine- denier  پارچه ها ، قطری در حدود 1 تا 100 میکرومتر دارند و توسط dry wet-dry و جت ذوب ریسی با رشته ساز با قطر 1 تا 100 میکرومتر تولید می شوند، گرچه روشهای دیگری هم وجود دارد.

نانو الیاف با قطر در حد نانومتر اغلب توسط فرآیند الکتروریسی تولید می شوند گرچه روشهای دیگری هم وجود دارند. راه های زیادی وجود دارد که در آن می توان در آن ویژگیهای سطحی پارچه را دستکاری کرد و بهبود داد، مانند انجام مناسب تکمیل سطحی، پوشش دهی ، و/ یا تکنیکهای اصلاحی و استفاده از نانو تکنولوژی.

 

نانو تکنولوژی ابزار و تکنیکهای کارآمد زیادی را برای ایجاد ویژگیهای مطلوب در پارچه ، عمدتاً به وسیلة تغییرات مهندسی سطح پارچه فراهم میکند. به عنوان مثال جلوگیری از خیس شدگی در جهت توسعة الیاف خود تمیز شوندة ضد آب همواره مورد توجه تولید کنندگان صنعت نساجی بوده است.

  1. منسوجات دافع آب

تکمیل منسوجات پوشش داده شده مثل مقاوم به شعله، ضد آب ، ضد میکروبی، مقاوم به اشعه ماوراء بنفش ، با عطر و رایحه محصور و غیره تقاضای زیادی دارند.

دفع آب و خاک یکی از اهداف اصلی دانشمندان و تولیدکنندگان  پارچه و الیاف در جهان می باشد. پارچه های دافع آب ، آب را از سطح پارچه دفع میکنند ، این حال چندین روش وجود دارد که در آن آب میتواند از سطح پارچه دفع شود. رایج ترین ماده شیمیایی مورد استفاده برای آبگریزی ، فلور آلکالی سیلانها هستند که به علت انرژی آزاد سطحی بسیار کمشان و واکنش سادة گروههای سیلان با گروههای هیدروکسیل در پوشش دهی می باشد.همچنین اکثر سطوح فوق چربی گریز  ( ضد لک) به وسیلة آبگریز کردن مواد پرفلورینه شده ایجاد می شوند.

  1. خیس خوردگی

خیس خوردگی یکی از مهمترین ویژگیهای یک سطح جامد  می­باشد و زاویه تماس معمولاً برای تشخیص خیس خوردگی سطح بکار میرود. سطحی با زوایه های تماس بیشتر از 150 درجه و زاویه لغزش کوچک ( زاویه  بحرانی ای که آب با یک وزن خاص شروع به لغزیدن به پایین در صفحه شیبدار میکند) معمولاً یک سطح فوق آبگریز نامیده میشود. سطوح فوق آبگریز به علت کاربردهای عملی بالقوه شان مانند ضد چسبندگی ، ضد آلودگی و پوشش خود تمیز کنی بیشتر مورد توجه هستند.

این مکانیسم مشابه تاثیر نیلوفر آبی در طبیعت است. گیاهان نیلوفر آبی سطوح فوق آبگریز دارند که خشن و دارای بافت ریز است، هنگامیکه قطرات آب بر روی آنها قرار میگیرد ، اگر سطحش شیب کمی داشته باشد، قطرات به پایین می غلطند. در نتیجه سطوح  حتی پس از یک بارش شدید خشک باقی می مانند، علاوه  بر این قطرات همانطور که میچرخند ذرات کوچک خاک را  جذب میکنند، بنابراین برگهای گیاه نیلوفر آبی حتی طی بارش سبک باران هم تمیز می مانند.

  1. ویژگی ضد باکتریایی

طیف وسیعی از محصولات نساجی ضد میکروبی گزارش شده است و فقط تعداد کمی از آنها که دارای خواص ضد میکروبی ممتاز نقره به فرم نانو هستند، تجاری شده اند. نانو ذرات نقره حاوی پوشش های ضد میکروبی، در مراقبت از زخم و جراحت به کار می روند و پذیرش گسترده ای در صنعت پزشکی به دست آورده اند و به عنوان وسیله ای ایمن و موثر ، رشد میکروبی در زخم را کنترل میکنند و اغلب منجر به بهبود درمان می شوند. طیف وسیعی از منسوجات پزشکی بر پایه نقره برای رشد و سلامت توسعه داده شده و تجاری شده اند.

  1. محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش

 

همچنین مشخص شده است که ذرات اکسید روی و اکسید تیتانیوم در ابعاد نانو ، کارآمدتر از اندازه های متداول در جذب و پراکندگی اشعه Uv می باشند و بنابراین توانایی بیشتری در جلوگیری از اشعه Uv دارند زیرا سطحشان نسبت به حجمشان بیشتر است.

تلاشهای زیادی برای کاربرد روشهای محافظت در برابر Uv در الیاف با استفاده از نانو تکنولوژی انجام  شده است. روش جلوگیری از Uv برای الیاف پنبه با استفاده از روش سل- ژل توسط xin  و همکارانش انجام شد. که در آن بر روی سطح عمل آوری شدة الیاف پنبه، یک لایه نازک از نانو ذرات اکسید تیتانیوم تشکیل شد که حفاظت عالی در برابر Uv را فراهم میکند.فرآیند تکمیل حتی پس از 50 بار شستشو در منزل با دوام باقی می­ماند. به غیر از اکسید تیتانیوم ، نانو میله های اکسید روی هم با طول 10-50 nm در الیاف پنبه به منظور محافظت در برابر Uv بکار گرفته شد.

نانو سل

نانو سلها محلولهای کلوئیدی از ذرات اکسید فلزی با اندازة نانو در حلالهای آبی یا آلی هستند. به علت سطح بسیار زیاد ذرات خیلی کوچک نانو سلها شبه پایدار هستند در نتیجه مثلاً طی فرآیند پوشش دهی به علت تبخیر حلال، انباشته می­شوند و به آسانی شبکه های سه بعدی تشکیل میدهند. ذرات نانو سل قطرهایی در محدودة چند نانومتر تا 100 نانومتر را نشان می­دهند در حالیکه پوشش تشکیل شده به وسیله نانو سلها میتواند به ضخامت چند صد نانومتر برسد. بنابراین مقیاس طولی یک پوشش نانو سل میتواند طیف گسترده ای از عناصر ساختاری، از مولکول تا اشیاء با ابعاد بزرگ و سه بعدی مثل الیاف تشکیل دهندة یک پارچه را پوشش دهد.

نانو سلهای پایه ای میتوانند در طیف گسترده ای اصلاح شده و منجر به ایجاد قابلیتهای جدیدی شوند که می توانند در سطوح مختلفی در مقایسه با فرآیندهای پوشش دهی ساده استفاده شوند. بنابراین پوشش نانو سل ابزار مناسبی برای اصلاح تعداد زیادی از مواد مانند شیشه ، کاغذ، پلیمرهای سنتتیک، چوب، فلز و البته پارچه ها می­باشد.

پارچه های پوشش داده شده با فرآیند سل-ژل در نساجی، در عین حال که ویژگهای فیزیکی پارچه را هم حفظ میکند، بستری با قابلیتهای مطلوب را ایجاد میکند.

استفاده از sol های حاوی اکسیدهای فلزی مزایای زیر را دارا است:

  • استفاده از ذرات با قطر کمتر از 50 nm تشکیل لایه های اکسید شفاف با دوام را می دهد.
  • پایداری گرمایی، شیمیایی و میکروبی
  • ویژگیهایی مثل مقاومت مکانیکی، مقاومت به سایش و مقاومت به پوسیدگی
  • پوشش های اکسیدی می­توانند افزودنیهای کاربردی بکار رفته مثل ترکیبات بیولوژیکی ذرات معدنی و پلیمرها را حمل کنند.
  • این روش میتواند در دمای اتاق و فشار اتمسفری انجام شود و با استفاده از فرآیندهای مرسوم نساجی مثل غوطه وری و لایه گذاری انجام شود. بسته به مواد شیمیایی بکار رفته در پوشش ، سطوح میتوانند به آبدوست و آبگریز اصلاح شوند و قابلیتهای اضافی مثل مقاومت در برابر شعله میتواند به سطح افزوده شود.

به علت ویژگیهای خاص مواد نساجی مثل انعطاف پذیری بالا و مقاومت کم به حرارت ، فرآیند نانو سل برای عمل آوری منسوجات باید به کار گرفته شود.

  • ویژگیهای دفع آب
  • نانو ویسکرها (Nanowhiskers)

نانو ویسکرها هیدروکربنهایی با یک هزارم اندازة الیاف پنبه معمولی هستند که برای ایجاد اثر هلو کرکی (peach Fuzz)  بدون کاهش مقاومت پنبه، به پارچه اضافه می شوند.فواصل بین الیاف پارچه کمتر از آب معمولی می­باشد اما هنوز بزرگتر از مولکولهای آب است، بنابراین مولکولهای آب در بالای الیاف و بالای سطح پارچه قرار میگیرند با اینحال با اعمال فشار مایع میتواند از پارچه عبور کند.

  • نانو کره

اشباع سازی شامل سطح سه بعدی که با افزودنیهای تشکیل ژل ساخته می­شود آب را دفع میکند و از اتصال ذرات خاک و لکه به خود جلوگیری می کند. این مکانیسم مشابه تاثیر نیلوفر آبی در طبیعت است. گیاهان نیلوفر آبی سطوح فوق آبگریز دارند که خشن و دارای بافت ریز است، هنگامیکه قطرات آب بر روی آنها قرار میگیرد ، اگر سطحش شیب کمی داشته باشد، قطرات به پایین می غلطند. در نتیجه سطوح  حتی پس از یک بارش شدید خشک باقی می مانند، علاوه  بر این قطرات همانطور که میچرخند ذرات کوچک خاک را  جذب میکنند، بنابراین برگهای گیاه نیلوفر آبی حتی طی بارش سبک باران هم تمیز می مانند.

این ویژگی آبگریزی می­تواند بوسیلة پوشش دهی پارچه پنبه با لایه نازکی از نانو ذرات پلاسما در آن ایجاد شود. فرکانس صوتی پلاسمای برخی از انواع مواد شیمیایی فلورو کربن برای رسوب دادن یک لایه آبگریز نانو ذره  به سطح پارچه پنبه تا خاصیت دفع آب آن را بهبود بخشد. آبگریزی بسیار زیاد به علت زبری سطح پارچه بدست می آید که نرمی و مقاومت به خوردگی پنبه را تحت تاثیر قرار می­دهد.

  • خواص ضد باکتریایی

برای وارد کردن خواص ضد باکتریایی نقره با اندازة نانو، دی اکسید تیتانیوم، و اکسید روی استفاده می شوند. یونهای فلزی و ترکیبات فلزی تا حدودی تاثیرات استریل کردن را نشان میدهند. قسمتی از اکسیژن موجود در هوا یا آب بوسیله تجزیه با یونهای فلزی، به اکسیژن فعال تبدیل می­شود در نتیجه مواد آلی برای ایجاد یک اثر استریل کردن حل می­شوند.

  • نانو ذرات نقره

نانو ذرات نقره وقتی به پارچه اضافه می­شود باکتریها را می­کشند، در نتیجه لباسهای مقاوم به بو ایجاد می­کنند. نانو ذرات نقره سطح بسیار زیادی دارند بنابراین تماسشان با میکروارگانیسمهای مختلف زیاد  است که سبب بهبود اثرات ضد قارچی و ضد باکتریایی شان می­شود.نانو نقره با پروتئینها بسیار واکنش پذیر است . هنگامیکه با باکتریها و قارچها پوشیده می­شود متابولیسم سلولی را تحت تاثیر قرار می­دهد، از رشد سلولها جلوگیری میکند، تنفس را متوقف میکند، که متابولیسم پایه ای سیستم انتقال الکترون و انتقال از سوبسترا به غشاء سلول میکروبی می­باشد به علاوه تکثیر و رشد این باکتریها و قارچها سبب عفونت، بوی بد، خارش و زخم می­شود را مهار میکند  از این رو نانو ذرات نقره می تواند در جورابها به منظور جلوگیری از رشد باکتریها بکار می روند.

  • اکسید تیتانیوم

اکسید تیتانیوم یک کاتالیزور نوری است. مشخص شده است که عمل آوری پارچه ها با اکسید تیتانیوم میتواند به علت فعالیت فتوکاتالیستی، اثرمحافظتی در مقابل باکتریها و جلوگیری از بدرنگی ناشی از لکه  ها داشته باشد.

 

  • محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش

متوقف کننده های معدنی Uv به علت اینکه غیر سمی هستند نسبت به متوقف کننده های آلی  Uv ارجحیت بیشتری دارند، و تحت شرایط UV و دمای بالا ، از نظر شیمیایی پایدار هستند، متوقف کننده های معدنی Uv معمولاً نیمه رسانا هستند ، اکسیدهایی مانند اکسید روی ، اکسید تیتانیوم، اکسید سیلیسیوم، اکسید آلومینیوم. در میان این عوامل نیمه رسانا دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی در جذب و انتشار اشعه Uv کارآمد تر از اندازه های معمولی هستند و بنابراین قادر به متوقف کردن Uv هستند این به علت سطح زیادشان در واحد جرم و حجم می­باشد. عمل آوری جلوگیری از Uv  برای الیاف پنبه با استفاده از روش سل-ژل انجام شد. بر روی سطح الیاف پنبه عمل آوری شده ، لایه ای نازک از اکسید تیتانیوم تشکیل می­شود که محافظت عالی را در برابر Uv ایجاد میکند. علاوه بر از اکسید تیتانیوم، میله های اکسید روی با طول 10-50 nm  برای ایجاد حفاظت در برابر Uv در الیاف پنبه به کار می­رود.

  • رنگرزی و عمل آوری

علاوه بر استفاده از رنگها به فرم نانو، نانو ذرات هم می­توانند برای بهبود قابلیت رنگ پذیری استفاده شوند، برای مثال  به وسیلة مخلوط کردن نانو رس با کیتوزان PP ، کاتیونی در محیط اسیدی ایجاد  می­شود که جذب مولکولهای آنیونی مثل رنگهای رِاکتیو و اسیدی را آسان می­سازد ،که از این طریق رنگ پذیری PP بهبود یافته است. این ویژگی در رنگرزی الیاف طبیعی مثل پشم و ابریشم سودمند است.

یک تکنولوژی جدید برای مرحله تکمیل به تازگی توسعه یافته است و هنوز تحت پالایش و اصلاح می­باشد چاپ جوهر افشان است که در آن امکان استفاده  از رنگهای Dispersed  در فرم نانو ذرات با مزایای قابل توجهی وجود دارد: از لحاظ شفافیت رنگها، ثبات رنگ، صرفه جویی فرآیند ( به طور کلی Set up میتواند 5 برابر کوتاه تر شود) و مدیریت ضایعات. در میان فرآیندهای تکمیل که در بالا توضیح داده شد، عمل آوری پلاسما به علت تنوع اش و اثرات محیطی کمترش، بیشتر مورد توجه است.

کاربردها و چشم اندازها

همانطور که در بالا توضیح داده شد، محصولات نساجی مرتبط با نانو تکنولوژی هم اکنون در بازار موجود هستند که شامل پارچه های لباس و مبلمان هستند. در مورد لباس، توجه ویژه معطوف به لباسهایی است که ویژگیهای با ارزش زیادی را مانند دفع آب ، مقاومت به لکه و سایش، فعلایت ضد باکتریایی، عایق حرارتی ، فاقد چین و چروک، رنگ پذیری و آنتی استاتیک ، برای مصرف کننده/ بازار داشته باشد بدون آنکه ویژگیهای فیزیکی شان مانند رنگ، انعطاف پذیری، تنفس و وزن) را تحت تاثیر قرار دهد.

به ویژه به نظر می­رسد سه بخش کاندید انتخاب باشند، منسوجات ورزشی/ فضای باز، منسوجات پزشکی و نظامی.

  • منسوجات ورزشی/ بیرونی (فضای آزاد)

بیشتر ویژگی های باارزش لباسها که ذکر شد، برای بازار لباس بیرون و ورزش جذاب است. پارچه ها با خواص ضد باکتریایی به وسیلة افزودن نانو ذرات نقره بوی بد را حذف می­کند  ، پوشش دهی و یا محافظت بهتری را از طریق بهبود خواص سطحی را ایجاد می­کنند و یا با داشتن ویژگیهای مکانیکی و دینامیک سیال بهبود یافته به وسیلة استفاده از الیاف نانو کامپوزیتی میتوانند ایمنی و راحتی فیزولوژیکی هردوی لباسهای ورزشی و بیرون از خانه را افزایش دهند. این ویژگی بسیار مورد توجه است و تقاضا برای آن زیاد است، بنابراین آنها میتوانند برتری و امتیاز رقابتی را ارائه دهند و سهام بازار را افزایش دهند.

  • منسوجات پزشکی

منسوجات مرتبط با نانو تکنولوژی همچنین میتوانند نقش مهمی را در بخش پزشکی ایفا نمایند. منسوجات پزشکی تمام ابزارها ی نانوتکنولوژی ایجاد شده در این زمینه را شامل می­شود. پارچه های بافت دار و بی بافت ضد باکتریایی می­توانند برای جلوگیری از عفونت و گندزدایی لباسهای پزشکی و ملافه و پانسمان زخم استفاده شود. پارجه ها میتوانند برای مهندسی بافت انتقال دارو یا موضوع درمان مثل استفاده از کتین برای بهبود زخم در سطح عامل دار شوند. فیلترها و لباسهای نانوالیاف بی بافت می­توانند در تجهیزات پزشکی مختلف از تجهیزات تنفسی تا ماشین دیالیز کاربرد داشته باشند.

  • منسوجات برای بخش نظامی

بخش نظامی هم می­تواند مزایای زیادی را از وارد شدن منسوجات نانو تکنولوژی  بدست آورد. در این زمینه فعالیتهای زیادی در آمریکا تحت بررسی است. هم در دانشگاه ها و هم در بخش تحقیقات نظامی و همچنین صنعت هم به این بخش به عنوان خروجی های ممکن برای محصولاتش توجه دارد. نیاز به منسوجات مثلاً با ویژگی های ضد گلوله زیاد، فعالیت ضد باکتریایی ، ضد اشتعال، اصلاح رنگ به منظور استتار، محافظ فرکانس رادیویی، محافظت در جنگ رادیویی، در این بخش بسیار زیاد است و نانو تکنولوژی می­تواند راه حل های زیادی را برای بدست آوردن این محصولات ارائه دهد.

نتیجه گیری

نانو تکنولوژی آینده بسیار امیدوار کننده ای را برای صنعت نساجی دارا است. توسعه فرآیند تکمیل اساسی بر پایه نانوتکنولوژی امکانات بی شماری دارد ، در حال حاضر کاربرد نانو تکنولوژی صرفاً یک خط مستقیم است. نانوتکنولوژی شامل یک ساختار سطحی سه بعدی بر سطوح پارچه می­باشد که خیلی سودمند است ، ویژگیهای سوبسترا مثل احساس پوستی و قابلیت تنفس را تحت تاثر قرار نمی­دهد و وزن بیشتری را به پارچه عمل آوری شده اضافه نمی­کند و هنگام استفاده از تکنولوژی نانوسل برای ایجاد ویژگی دفع آب فرآیند تکمیل شامل یک سطح سه بعدی است که با افزودنیهای تشکیل ژل ساخته می­شود و آب را دفع میکند و از اتصال ذرات خاک و لکه به خود جلوگیری می کند، این مکانیسم مشابه تاثیر نیلوفر آبی در طبیعت است ، با این تکنولوژی به سطوح آبگریزی بیشتری دست می­یابیم که خشن و بافت دار است. با افزودن نانو ذرات فلزی به پنبه کاربردهای زیادی مورد انتظار است.

به طور کلی نانوتکنولوژی به محدودیتهای موجود در روشهای مرسوم غلبه می­کند و ویژگی­های خاصی را به مواد نساجی می­دهد. هیچ شکی وجود ندارد که در آینده نزدیک نانوتکنولوژی  در هر حوزه ای در صنعت نساجی نفوذ میکند.

 

 

 

پاسخ دهید

Close Menu